Merry Chrismas en (alvast) een happy 2009!! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sabrina en Carla Werf - WaarBenJij.nu Merry Chrismas en (alvast) een happy 2009!! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sabrina en Carla Werf - WaarBenJij.nu

Merry Chrismas en (alvast) een happy 2009!!

Door: Carla en Sabrina

Blijf op de hoogte en volg Sabrina en Carla

28 December 2008 | Ghana, Kumasi

Hoi iedereen!!

Hoe gaat het met jullie?? Met ons goed! Afgelopen week hebben we zoveel gezien en gedaan, dat we bijna niet weten waar we moeten beginnen! Hieronder een poging :)

Afgelopen maandag was het zover!! Eindelijk gingen we doen waar voor gekomen zijn: werken in het weeshuis New Life Home! We zijn maandagochtend eerst naar ons nieuwe compound gebracht door Yao en Marlieke, waar we werden rondgeleid en voorgesteld aan de priesters..we wonen bij een kerk (en weten nu dat we elke dag worden gewekt om half 6 (!!) door gezang!) dus we hoeven geen wekker meer te zetten :)
Ook kregen we onze nieuwe kamer te zien en als we zeggen dat er al bijna een jaar niemand heeft geslapen dat weten jullie waarschijnlijk genoeg! We hebben dus eerst een grote schoonmaak gehouden :) Verder hebben we eigenlijk niks te klagen, alleen dat er best vaak geen water is! We delen trouwens het appartement samen met twee Duitsers en en vrouw uit Nigeria! Allemaal super aardige mensen! Sowieso is iedereen hier heel sociaal en aardig! Iedereen zegt elkaar gedag en tegen ons roepen ze echt 243423 x per dag (zelfs de allerkleinste): Obruni! How are you? Obruni betekent wit/ blank, dus wij zeggen dan direct Bibini! (zwarte) Wel apart om mee te maken, je voelt je net een beroemdheid die over de straten loopt..ze kijken je allemaal aan en roepen naar je!

Na het compound zijn we doorgereden naar het weeshuis. Het weeshuis wordt geleid door nonnen waarvan Zuster Ursula het hoofd is. Zij bracht ons dan ook bij de kinderen (0-6 jaar), nadat ze ons de gehandicapten en grotere kinderen had laten zien. Wat we daar zagen vonden we allebei heel indrukwekkend en best moeilijk! Er zijn namelijk een aantal kinderen met een lichamelijke/geestelijke handicap, veel van de kinderen liggen bijna heel de dag op bed! Zo zielig..vooral 1 jongetje..hij is ongeveer 8 jaar en getroffen door malaria waardoor hij nou bijna niet kan bewegen en praten, hij kan eigenlijk alleen maar liggen. Je zou ze zo graag willen helpen en uit bed halen, maar dit is in veel gevallen niet mogelijke (bijv. kinderen met een waterhoofd) en de middelen die hierbij nodig zijn, zijn helaas niet aanwezig. Gelukkig doet het geven van aandacht de kinderen heel goed! Ze zijn al blij met een beetje aandacht. Op de peuter- & kleutergroep werden we enthousiast onthaald, al die lieve kleine kids wilde allemaal tegelijk op schoot en spelen! Het was zelfs zo erg dat Carla 1x omviel omdat er 4 kinderen tegelijk aan haar hingen! Het is wel moeilijk om te aandacht te verdelen, want wanneer we met het ene kind speelde, begon het andere te huilen! En hoe je dan alle kinderen tevreden houdt!? Daar zijn we eerlijk gezegd ook nog niet achter:)

Wat verder erg wennen was, is de onwijs hardhandige manier waarop de zusters (die voor de nonnen werken) de kinderen verzorgen! De kinderen worden aan 1 arm meegesleurd naar de badkamer, waar ze worden gewassen. We hadden aan het begin elke keer de neiging om 'aaahhhhh' te zeggen, maar hoe gek het ook klinkt, je raakt er steeds meer aan gewend. Alhoewel wij de kinderen gewoon nog lief en zachtjes optillen hoor, dus onze oppasnichtjes/neefjes hoeven zich geen zorgen te maken ;)
Verder slaan ze de kinderen en geven de zusters ze nauwelijks aandacht. Ze wassen, voeden en verschonen de kinderen en that's it. In begin hadden we dus een beetje afkeer tegen de zusters, maar langzamerhand zien we wel dat ze goed werk doen. Alles is heel schoon en alle kinderen worden voorzien in hun primaire behoeftes. Ze hebben eigenlijk gewoon geen tijd om meer aandacht te geven. Daar zijn wij nu dus voor!

Met kerst was het trouwens echt leuk! Alle kinderen mochten buitenspelen en buiten eten! Er kwam zelfs een zuster verkleed als kerstman die de kinderen zakjes snoep gaf en ze kregen allemaal een (plastic) horloge. Toch leuk hoe ze de kinderen dan verwennen..
Vandaag hebben we voor het eerst ook met de grotere kinderen gespeeld! Ze luisteren zo goed! Haha..we moeten denk de opvoeding van hier overnemen :)

Het geld (totaal +/- 3000 euro!!) wat we hebben ingezameld zal trouwens niet worden besteed aan het weeshuis New Life Home, maar aan het nieuwe weeshuis in Kokobeng (een klein dorpje vlakbij Kumasi) wat GoodWorkGhana heeft opgezet. De bouw van het weeshuis is nog in volle gang en als het goed is kunnen we de volgende maand het geld gaan besteden aan de inrichting enz. We geven alle kleding, speelgoed ook aan dit weeshuis, omdat zij nog bij 0 beginnen en New Life Home al een heel netwerk van vrijwilligers/organisaties hebben waar ze allerlei spullen en donaties van krijgen. Volgende week gaan we naar Kokobeng en kunnen we foto's maken! We hebben trouwens geen foto's van New Life Home, omdat ze het niet op prijs stellen als we foto's maken. Marlieke zei dat we dat beter wat later kunnen doen, maar ik denk dat we het volgende week al stiekem gaan proberen :)

Ohja het is Kerst geweest..we hebben er geen idee van! Ze doen hier wel aan Kerst, maar zo anders als bij ons, dat we totaal geen kerstgevoel hebben gehad. En het is meer als 30 graden :) We hebben vrijdag op het compound van GWG wel een kerstdiner gehad, vers geslachte kippen (!!), dus toen kregen we iets meer kerstgevoel. Op dit soort momenten missen we thuis wel hoor! Thuis klagen we misschien over de standaardinvulling van de kerstdagen, maar als hier ben besef je pas hoe fijn het eigenlijk is.

Dit weekend heeft Sab trouwens haar haar laten vlechten (wat 6 uur duurde), hebben we geleerd hoe we stoffen kunnen kleuren (Batic en Tie & Die), zijn we naar een marktje geweest……Maar soms zeggen foto’s meer dan woorden, dus watch de pics!! (Hmm..dat wordt helaas een andere keer pas, want onze geheugenkaart zit helemaal vol virussen doordat we hem gebruikt hebben op een pc in een internetcafe..sorry!!)

Merry Christmas for everyone en alvast een happy 2009!! Wij gaan oud en nieuw vieren aan de kust vlakbij Cape Coast! Samen met 2 vrijwilligsters zullen we dinsdag vertrekken en tot zondag verblijven we in een resort aan het strand :) Als we terug zijn zullen we snel weer een nieuw bericht plaatsen!

Dikke x van ons

Ps.
- Jimmy en Naomi hoe was de kerst met Greet en Dirk?? :) Echt stoer Jim dat je eerste ben geworden, hebben ze je al gevraagd voor Feyenoord? ;)
- Esther: het lamaspel met Kerst was zeker wel grappig?:) Heel veel plezier in London alvast!
- Michelle: Ja geloof best dat je naar Ghana terug verlangt.. dus als het mkd je kan missen.. kom hierheen!! ;)
- Ann heb je leuke kerstdagen gehad? Hoe vonden je ouders zijn ouders? :)
- Nan veel sterkte morgen! Heb je toch beetje fijne dagen gehad?
- Eef welke plannen heb je voor oud en nieuw??
- Iwan! Thanks voor je berichtje! Leuk :)
- Ineke (& Peter) veel sterkte met alles..
- Desiree, Zahir, Nelis en Dennis..Thanks voor jullie berichtje! Gaat alles ok daar? Mis jullie wel beetje hoor! :)
- Schullies en Schoenmakers: hoe gaat het met jullie? Leuke kerst gehad? In gedachten waren we erbij:)‘s Avonds koelt het trouwens niet heel erg af, het blijft gemiddeld 30 graden...
- Marij..ik heb nog steeds niet met nan gebeld! Whaa! Volgende week wij weer? Miss you!
- John hoe was je kerst??
- Mevr. Blijser (en dochter): Bedankt voor uw berichtje! Ik hoop dat uw nieuwe hulpje bevalt!
- Roel het was heel raar om kerst hier te vieren, maar dat zal je in het bericht wel lezen! Bedankt voor je bericht!
- Arjan & Marianne jullie ook een fijne kerst (eig. al te laat maja :)

• 28 December 2008 - 20:05

Evelien:

Goed bezig lieve meiden! Wat een geweldig verhaal! Krijg meteen m'n Kenia memories terug als ik jullie (heel mooi geschreven) verhaal lees! Kunnen de kindjes daar ook zo mooi zingen of heb je dat nog niet gehoord? Misschien een leuke activiteit voor 2009 als goede voornemen hihi ;) Nou meissies, heel veel succes en plezier weer de komende dagen en geniet van de 'vrije dagen' met O&N!
    Dikke kus uit Den Haag

• 28 December 2008 - 20:42

Anneke:

hallo meisjes.
    wat goed dat jullie het naar je zin hebben,en wat is het lekker warm daar het vriest hier nu,heel veel succes verder en een heel goed nieuw jaar
    gerrit en anneke

• 28 December 2008 - 21:00

De Schullies:

Hoi meiden,leuk om jullie verhaal zo te lezen.Wij ervaarde dat ook zo in kenia met die kindjes,ze zien zo weinig blanken en willen graag bij en aan je zitten.Hebben jullie al spelletjes met ze gedaan en liedjes gezongen, zoals bv een klein zigeunermeisje of hooft schouder knie en teen,vonden ze toen daar erg leuk.Sabrina ben benieuwt naar je haren.Mijn haren zijn een stuk korter geworden boven m'n schouders. Vandaag zijn we bij opa en oma geweest.Oma vertelde dat jullie hadden gebeld,dat vond ze helemaal geweldig.We hebben vandaag ook nog geschaatst en gesleet, helemaal leuk. Lieve nichten fijne jaarwisseling en dikke kus van ons.

• 28 December 2008 - 21:41

Fred:

Hey Car (&sab)!

Mooi verhaal en goed om te horen dat jullie het naar jullie zin hebben! ben zelf net 1 dag terug uit Sint-petersburg dus vandaar mijn late sms (heb hem net verzonden)! Grappig dat jullie ook niks hebben meegemaakt van de kerst want ik namelijk ook niet (daar is het kerst op 7 januari)!

Doe maar veel liefde geven aan de kinderen daar en snel weer een berichtje plaatsen want ik lees ze graag!

Ciao!Xxx

• 28 December 2008 - 22:12

Nanda:

Heeej lieve meiden!

Weer een mooi verhaal, jullie hebben echt al veel meegemaakt! En volgens mij genieten de kindjes daar echt van jullie aandacht!:)

Hopelijk gaan we dinsdagaaf even Skypen Car(zie e-mail)! Sms je even als je online bent?? Mis jou ook hoor wijffiej!!

Alvast hele fijne dagen aan de kust toegewenst, even lekker van de zon genieten!

Liefs en knuffel Nan

• 29 December 2008 - 07:59

Corinne Rolfes (HW):

Hi Carla & Sabine,

Ik heb met veel genoegen jullie verslag zitten lezen, ik zou af en toe wel om een hoekje willen kijken. De kerst is voorbij maar een hele prettige jaarwisseling en veel plezier nog.
    Ben benieuwd naar jullie volgende verslag.

gr. Corinne (Haag Wonen)

• 29 December 2008 - 08:38

Trudie (Haag Wonen):

Hoi Carla & Sabine,

Leuk en hartverwarmend om jullie belevenissen te kunnen lezen. Ik leef erg met jullie mee en weet inmiddels als geen ander wat al die bruine kijkers (ogen) met je kunnen doen. Mochten er nog meer knuffels nodig zijn, laat het me weten.
    Het breiteam zit al klaar!
    Een hele goeie jaarwisseling en toi-toi-toi met jullie oh zo belangrijke ondersteuning voor al deze mensen.

groetjes uit een koud Haagje (-6 graden vanochtend!)

• 29 December 2008 - 09:36

Remco:

Ha nichtjes, erg leuk verhaalje en ben zeer onder de indruk. Leuk hoe groot de verschillen dan toch zijn :) Je kunt het hier niet maken om iemand aan te spreken als zwarte/blanke en daar is het dus normaal haha. Al heb je een Ipod ofzo bij je, laat ze wat hardcore herrie horen haha ben benieuwd naar de reacties :P
    Alvast fijne dagen en lekker chillen in het resort. Kuss Remco

• 29 December 2008 - 11:14

Marije:

Heeej dushies!

Goed om weer wat van jullie te horen, ik vond het al iets te lang stil namelijk;) Volgens mij gaat de tijd supersnel als ik het zo lees. Geniet er dus extra van, want voor je het weet ben je hier aan het schaatsen:P

We gaan snel weer skypen! En ik mis jullie ook!

Doeidoei

Dikke kus Marije

• 29 December 2008 - 11:59

Joke:

dat was een heel verhaal.
    geweldig wat jullie allemaal meemaken en doen.Het weekend met paps en mams was onwijs gezellig en lekker koud.
    over twee dagen kunnen wij schaatsen,niet voor te stellen in die warmte bij jullie.Gezellige dagen met oud en nieuw en tot de volgende mail.

• 29 December 2008 - 14:09

Melissa:

Hey Sab en Carla,

Wat een mooi verhaal en goed om te horen dat jullie het daar zo naar jullie zin hebben.
    Het moet jullie vast en zeker een goed gevoel geven als die kinderen zo om jullie heen hangen en de aandacht van jullie krijgen!!
    Fijne jaarwisseling!
    xxx

• 29 December 2008 - 14:53

Jose:

Leuk om jullie bericht te lezen, terwijl het hier zo koud is! Lijkt me echt leuk om daar te helpen.Meiden veel werk plezier toegewenst en alle goeds voor 2009. groetjes uit naaldwijk

• 29 December 2008 - 14:57

Hanan:

Heej lieverds!!!
    Wat een mooi verhaal!
    Ik mis jullie best wel een beetje:-) zeker zo rond de kerst haha.
    wanneer gaan we skype?
    Ik snap er trouwens niets van dat ik jullie berichtjes niet kan ontvangen op me tellie:-(
    Geniet lekker van jullie vrije dagen!

Dikke knuffels van mij

• 29 December 2008 - 19:23

Michelle:

Hoi Lieve Sab. (en zus)

Zo te lezen gaat alles nog steeds top daar bij jullie. Super om te lezen hoor. Cape Coast is trouwens een aanrader. Lekker dat jullie daar naar toe gaan met oud en nieuw. Hoop dat jullie een Hotelletje aan het strand hebben. Voorzichtig met zwemmen in de golven, want die zijn echt super krachtig. (schouders kunnen ervan uit de kom schieten, hihi). Als jullie tijd hebben om daar wat te bezichtigen, zeker doen!!!!!
    Hier alles prima. Vakantie aan het vieren en veel klussen in mijn nieuwe huisje.
    Nou tot het volgende stukje maar weer.

xx Mich

• 30 December 2008 - 08:25

Arjan Marianne +kids:

He carla en sabrina

Mooi verhaal en ik geloof best dat je zoiets hebt van hmmmm wat doen ze nou en dat je ze allemaal wilt knuffelen ik denk dat ze gewoon niet beter gewend zijn en dan is het normaal. Wel leuk om zo al jullie avonturen bij te houden.

En wij wensen jullie een gezellige jaarwisseling op de cape coast

Groetjes Arjan marianne en de kids

• 02 Januari 2009 - 10:27

Ton De Hoog:

Met plezier jullie belevenissen gelezen.Ik hoop dat jullie daar je tijd volmaken, want zo te lezen zijn jullie goed bezig.
    Ik wens jullie in ieder geval een Gezond en Gelukkig 2009 "Efe Yeye"

Groetjes
    Ton

• 03 Januari 2009 - 09:32

Naomi.:

he lieve meiden!
    we heben heele leuke
    dingen gedaan
    vooral op de kerstdaagen.
    en een gelukkig nieuw
    jaar

ajuu!!!naomi

• 03 Januari 2009 - 17:12

Nelis:

hoi carla en sabrina
    wens jullie op de eerste plaats een gelukkig en gezond 2009 geniet van jullie verhalen zo te lezen is het een hele ervaring had er graag bijgeweest hahahaha kan nu niet meer slijmen nu carla er niet is maar we missen je wel de groetjes van ons nelis dees dennis en zahier

• 04 Januari 2009 - 14:48

Hoi Carla En Sabrina:

Nog een goed en gezond 2009!!!
    Hoe is het mijn 2 stoere nichten. Wij zijn gisteren op de schaats naar Vlaardingen geweest.
    Morgen moeten de kinderen weer naar school.
    Zij hebben 5 dagen kunnen schaatsen, de vorstperiode viel precies in de kerstperioden. Zeker wel gek om de kerst met een zomerse temperatuur te vieren.

Groetjes John/Carina en Yoerike en Daan

• 05 Januari 2009 - 10:41

Iwan:

Happy New Year Girls!!!

• 05 Januari 2009 - 20:53

Marije:

Ik ben nu aan het skypen met Creamy (Carla:))

Doeiiiiiiiiiii

• 05 Januari 2009 - 21:33

Luuk:

Hey Car en Sab!

Jullie hebben het heel leuk daar als ik die verhalen zo lees! Super relaxed dat jullie nog een paar dagen aan het strand hebben kunnen bakken! Zijn jullie nog te onderscheiden van de Afrikaantjes? nog heel veel plezier en succes en tot snel!

Liefs xxx Luuk!!!

• 07 Januari 2009 - 12:31

Sjak Martèl:

Hey Carla & Sabine,

Klinkt nu al als een super vette ervaring!! Fijn wat jullie voor de kids daar kunnen doen.
    Hebben jullie de kleding & knuffels al kunnen geven? M'n ouders vroegen trouwens nog of er in een later stadium nog dingen als lakens e.d. nodig zijn. Laat even weten ok.
    Benieuwd naar jullie foto's!

groetjes,
    Sjak

• 07 Januari 2009 - 13:23

Debbie Van Mameren:

He, Carlaatje!! Is het nog mogelijk dat je op een of andere manier foto's stuurt of op deze site zet zodat we iets kunnen laten zien over jou en Ghana in het eerstvolgende Journaal?? Groetjes Debbie

• 07 Januari 2009 - 13:42

Jimmy :

carla en sabrina.
    Het was te gek op oud en nieuw iedereen had rotjes,wondertollen,en ik had tunderkings en een hele zak gek vuurwerk zo als bey,s en kleine fonteinen en ik had twee ratelbanden van 90 schoten en de vuurkorf stond aan.

groetjes jimmy