Obruni's in Kokobeng!! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sabrina en Carla Werf - WaarBenJij.nu Obruni's in Kokobeng!! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sabrina en Carla Werf - WaarBenJij.nu

Obruni's in Kokobeng!!

Door: Carla en Sabrina

Blijf op de hoogte en volg Sabrina en Carla

08 Februari 2009 | Ghana, Kumasi

Hoi iedereen!!

Bedankt voor jullie berichtjes!! Zo leuk om na een week in de middle of nowhere te hebben gezeten weer in Kumasi te zijn en dan alle leuke mails en berichtjes te lezen!! Thanks daar voor!!

Wat is onze week snel gegaan in Kokobeng! We hebben ook zoveel meegemaakt, dus misschien komt het daar door :) Hieronder een opsomming:

- Afgelopen maandag ging de daycare open!! Er kwamen allemaal lieve kleine negertjes :) Zo schattig en poepig zijn ze!! Haha..maar zo dachten ze blijkbaar niet over ons! Want sommige renden gillend weg als ze ons (obruni's) zagen! Ze waren zooo bang! Later zijn we erachter gekomen dan hun ouders hier dreigen met blanken! Zo van..als je nu niet lief bent dan komt een boze, grote blanke je halen en zal die je meenemen! Dus ja..dan zouden wij ook heel bang zijn! Gelukkig wende de meeste al snel, want die blanken brachten toch wel heel veel speelgoed en kleren mee en zongen allerlei liedjes met ze :) Maar niet alle kinderen trapten er in, want aan het einde van de week waren er nog steeds een paar die bang waren en dat maakt het wel lastig voor ons. Hopelijk wordt dat volgende week beter!

- Dirk en Greet kwamen naar Kokobeng!! Het was zoo leuk om ze alles te laten zien! Er waren allemaal kindjes, dus al snel had Greet vol de aandacht en zat ze met iedereen te spelen(zie foto's!). Dirk vond het allemaal ook erg indrukwekkend en interessant om te zien! ‘s-Middags deden ze ook nog mee met liedjes zingen, maar dat vonden ze toch wel erg warm haha. Ze hadden trouwens ook nog 2 koffers met alle overgebleven kleren en speelgoed meegenomen! Vooral het speelgoed vonden de kinderen echt leuk..De dag was eigenlijk zo voorbij! Ze hebben ook nog op de Ghaneze manier mee gegeten (lees: een bord met rijst, jam of plantain (soort banaan) en stue op je schoot zittend op een steen in de zon). En toen moesten ze al weg :( Om de volgende dag te vertrekken naar NL.
We vonden het echt zo leuk dat ze hier waren en dat we alles hebben kunnen laten zien!!

- Er is al ongeveer 3000 cedi uitgegeven aan allerlei spullen voor de daycare!! Op de foto's zijn al meerdere aankopen te zien!! Het geld is tot nu toe uitgegeven aan:
* Bedden = 640 cedi
* Matrassen = 610 cedi
* Krukken = 125 cedi
* Allerlei inkopen, zoals keukengerei, schriften, pennen, washandjes, slabbetjes, schoonmaakspullen, slaapspullen, klamboe's, babysheets, lakens enz. = 500 cedi.
* Carpet = 90 cedi
* Waterbassin = 65 cedi
* Plankendragers = 30 cedi
* Opbergmandjes = 70 cedi
* Schoonmaakspullen = 40 cedi

De komende week wordt het resterende bedrag besteed aan kasten, tafels en banken! En hopelijk worden die nog voor dat wij vertrekken bezorgd!

- En om het een beetje spannend te houden.. nog een leuk ziekenhuisverhaal…
Sinds vorige week heeft Carla een soort zwelling onder haar oksel en omdat hij echt vervelend werd hielp Lotte met het doorprikken ervan, wat achteraf niet erg slim was (jaaaa Dirk en Yao jullie hebben ons gewaarschuwd :), want het ging ontsteken en veel pijn doen. Dus donderdag is Carla samen met Sab naar het ziekenhuis in Kumasi gegaan. Op zich was er niks aan de hand, want we hadden net als de vorige x gewoon een lading pillen mee kregen, waarvan er heus wel 1 van de 5 zal werken :) Maar de dokter wilde ook nog een injecties geven met antibiotica en anti-allergisch spul. Dus wij uitleggen dat Carla de vorige x flauwgevallen is na zo'n injectie, dus toen besloot de dokter dat ze maar gelijk moest gaan liggen :) Nou dit x is het goed gegaan en is ze niet flauwgevallen, maar het moet niet te saai worden, dus na de injectie kreeg ze ineens weer overal bulten en deden haar handen pijn. Daar schrokken de dokters van, dus ze besloten om der 3 uur (!!!!) aan het infuus te leggen met een zoutoplossing om de boel een beetje door te spoelen! Want het blijkt dus dat ze allergisch is voor anti-allergisch spul (!?!?)..snappen jullie het nog? :) Een ding weten we wel dat we 'sochtend om 8 uur vertrokken naar het ziekenhuis en pas rond 6 uur weer terugwaren in Kokobeng..

- Er valt zoveel te vertellen over allerlei dingen die we meemaken in Kokobeng dat je bijna niet weet waar je moet beginnen. Ten eerste is het dorpje Kokobeng zo klein, arm en afgelegen dat dat al direct veel indruk maakt. Maar ondanks dat zijn de mensen echt altijd aardig en gelukkig! Ze vinden het super leuk als je een woordje in hun taal kent. Dan roepen ze gelijk door het dorp dat een obruni Twi kan..zo grappig! Wat wel opvalt is dat de kinderen heel erg aan hun lot worden overgelaten. Wat op zich heel logisch is want de ouders hebben gewoon geen tijd om even rustig met hun kindjes te spelen. Ze moeten werken, schoonmaken, koken enz. Maar dan besef je wel hoe belangrijk zo’n daycare kan worden voor de mensen hier. In het begin weten de kindjes niet eens hoe ze moeten spelen met speelgoed, maar na het een paar x voor gedaan te hebben gaan ze er ook mee spelen en dat is zooo leuk om te zien! Wat ook zo apart is..is dat de kinderen gewend zijn om dingen letterlijk na te zeggen en daarbij geen eigen initiatief tonen. Bijvoorbeeld: de 2 leidsters leren een liedje aan over een lion gaat en dat gaat zo:
Leidster: a lion
Kinderen: a lion
Leidsters: a lion as a tail
Kinderen: a lion as a tail
Leidsters: it has a big head
Kinderen: it has a big head
Leidsters: and a very small waist
Kinderen: and a very small waist
Maar dit alles wordt gezongen zonder dat er een afbeelding van een leeuw is of dat de leidsters iets uitbeelden. Dus de kinderen snappen eigenlijk voor geen meter wat ze zingen. Zo bizar. Dus wat hebben wij gedaan..een leeuw getekend en opgehangen en alles uitgebeeld tijdens het liedje. Maar omdat ze dat gewoon echt niet gewend zijn gebeurd er dit:
Wij vragen aan een kindje: Where is the lion??? (waarbij we hopen dat het kindje naar de tekening loopt en de leeuw aanwijst)
Waarop het kindje zegt: Where is the lion!!? En hij blijft lekker op z'n stoeltje zitten. Zo grappig, maar ook iets wat wij niet gewend zijn. Als je willekeurig aan een kindje vraag wat een computer is antwoorden ze allemaal: a computer is an electronic machine for processing data, maar 90% van de kindjes hebben nog een computer gezien en kennen eigenlijk alleen dit zinnetje. Zo nutteloos eigenlijk.

- Whaaaa er zijn allemaal enge beesten in Kokobeng!!!!!! Spinnen, slangen, kakkerlakken, grote kevers en heel veel vliegende (bijtende) mieren. Voor het bewijs zie pictures! De spinnen zijn dood, de slang bijna..die wordt morgen op sterk water gezet en de kevers, kakkerlakken en alle andere niet giftige beesten leven nog..Dus elke nacht liggen wij veilig in ons bedje met de klamboe zo goed vastgemaakt dat alleen de allerkleinste beestjes in ons bed terecht kunnen komen.
Wat is Nederland toch een fijn landje :) haha!

- En nu is het zeker: Sab is een bikkel en Car een ziekig mensje die al die gekke beesten, pillen en injecties in Afrika niet aankan, want zaterdagochtend werd ze gebeld door de dokter uit het ziekenhuis dat er malaria in haar bloed is gevonden. Dus joh nog een kuurtje en weg zijn de parasieten :) Gelukkig geen injectie haha..dit keer zijn pillen genoeg! We hebben maar gelijk 4 kuurtjes gehaald, want misschien hebben Dirk. Sab en Greet ze ook nog wel nodig! Carla voelde zich overigens helemaal niet ziek (af en toe wel moe) dus maargoed dat ze er zo snel bij waren!

Pff wat zijn die 2 maanden voorbij gevlogen! Over 1,5 week komen we alweer naar Nederland!! Gek..maar ook heel leuk om iedereen weer te zien!

Tot snel!
Veel liefs Car en Sab
xxxxxxxxxx

• 09 Februari 2009 - 06:06

Nanda:

Heyy lieve meiden! Weer een verhaal op jullie site, ik kijk er elke keer naar uit!

Car, kijk je wel een beetje uit daar! We willen je wel weer helemaal gezond en happy terug zien in Nederland hoor!!

Nog een hele fijne en (hopelijk) gezonde laatste 1,5 week daar! Ik mis jullie wel hoor...

Liefs en kus Nanda

• 09 Februari 2009 - 06:40

Marije:

Heej Meiden,

Goed om weer wat van jullie te horen.. Vooral de foto's vind ik erg leuk!! Plaatjes zeggen toch altijd meer dan 1000 woorden:) Doe inderdaad een beetje voorzichting aub wat malaria is geen jokie!

Tot snel

Knuf
    Mij

• 09 Februari 2009 - 08:55

Melissa:

Hey meiden,

Wat een super verhaal zeg. Leuke foto's. Krijgen we een beetje een idee hoe het er allemaal uit ziet en wat jullie allemaal gedaan hebben.
    Nou geniet nog van de laatste paar dagen en doe voorzichtig.

Liefs xx

• 09 Februari 2009 - 09:29

Trotse Ouders:

Lieve Sabrina en Carla,

Ons verblijf in Ghana was door jullie een grote verrassing en super om mee te maken .
    Het begon al tijdens onze aankomst in het hotel toen jullie om ongeveer half twaalf ‘s avonds uit de bosjes sprongen(wij dachten even worden we nu al overvallen) wat wij heel leuk vonden we hadden er echt niet op gerekend! De dagen erna tijdens jullie rondleiding hebben we enorm genoten .
    Bij het aankomen van het weeshuis in kumasi werden jullie hard verwarmend ontvangen ( ze hingen letterlijk aan jullie benen) door de kinderen en de begeleiding.
    Dat was voor ons een heel mooie gezicht
    En begrepen toen pas na het zien van alle leed dat jullie na een halve dag werken helemaal versleten waren. Het doet echt heel veel met je al die kinderen de ene kreupel de ander zwaar ziek. Maar jullie zorgden voor een grote glimlach op de gezichten van de kinderen.
    En toen lopend naar de priesters in de hitte !! Hoe jullie en wij daar verwelkomt werden hadden we echt nooit verwacht er werd gezoend en omhelst daar kregen we het nog warmer van echt heel gaaf om mee te maken.
    En uiteraard moesten we er ook blijven eten, hoe bedoel je gastvrijheid in Afrika helemaal top!!!
    En voor ons zeker een hoogte punt was het weeshuis in kokobeng midden in de boes boes .
    Dat was echt heel gaaf om mee te maken lekker buiten eten zittend op een steen met een pruttelende de pan op het vuur dat is toch een jongens/meisjes droom.
    Dan de kinderen naar huis brengen door de boes boes een bezoek brengen aan de plaatselijke kroeg . ( en lekker goedkoop 10 flesjes cola voor 3 euro)We vonden het daar echt Super.
    En meiden door jullie rondleiding was ons verblijf in Afrika een geweldige ervaring.

Bedankt hier voor!!!!!!!!!!!!
    Pa en Ma

• 10 Februari 2009 - 12:57

Joke:

Wat is jullie tijd omgevlogen in die korte tijd hebben jullie veel meegemaakt zeg.We hebben zondag bij pap en mam de foto's gezien.Een hele ervaring voor ze.Gelukkig is de terugreis goed gegaan.Car geen gekke dingen meer gaan doen hoor.Is jullie haar (met staartjes leuk geworden?
    Geniet nog maar lekker deze laatste week.
    groetjes en tot gaua ziens joke

• 10 Februari 2009 - 12:58

Joke:

foutje gaua moet zijn gauw.doei

• 13 Februari 2009 - 18:06

Leo Jose:

In een woord geweldig!! Leuke foto,s. Wat een ervaring doen jullie hier op. Echt top meiden.Dit vergeet je je hele leven niet meer en wat zal het afscheid moeilijk zijn. Alvast een goede reis terug toe gewenst.Carla hopelijk ben je weer een beetje opgeknapt! H gr

• 13 Februari 2009 - 19:17

Rem:

Ha nichties, obruni's daar in het warme Ghana vol vage ziektes en aandoeningen! hoi :)
    aangezien car's allergien mij vrij bekend voorkomen, zal ik mijn weerhouden daar te verblijven haha.
    Erg veel plezier nog de laatste week en tot snel!

de mazzel