We're back in business!! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sabrina en Carla Werf - WaarBenJij.nu We're back in business!! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sabrina en Carla Werf - WaarBenJij.nu

We're back in business!!

Door: Carla en Sabrina

Blijf op de hoogte en volg Sabrina en Carla

08 Januari 2009 | Ghana, Kumasi

Hoooiii!!

We're back!! :)
Iedereen een gelukkig en super 2009 toegewenst! Zijn jullie het nieuwe jaar goed begonnen? Wij wel :) We hadden een beachparty vlakbij onze lodge aan Butre beach met allemaal andere Obruni's (blanken)! Het was gek en leuk tegelijk om oud&nieuw met 30 graden, vuur en trommels te vieren! Een paar minuten voor 12 zijn we met z'n alle rond het kampvuur gaan staan en hebben we met het groepje Nederlanders afgeteld! Het leek een beetje of dit een gewoonte in Nederland was, want de rest van Obruni's leken de tijd en het zoenen niet echt belangrijk te vinden:) Maargoed dit gaf ons wel een beetje het gevoel dat het echt nieuwjaar was!:)

Het begon allemaal maandagavond toen we twijfelde of we (wij en 2 andere vrijwilligers Amba en Lotte) wel naar de kust moesten reizen, omdat men bang was voor rellen i.v.m. de verkiezingsuitslagen. Uiteindelijk hebben we toch besloten om toch op reis te gaan en op het laatste moment hebben we ook Kwamee (een Ghanese jongen van ons compound) meegevraagd en hem de reis als kerstcadeau gegeven. Zo grappig, want 4 uur later zouden we 's-nachts vertrekken en wij zouden denken: whaaa ik moet me tas nog inpakken! Maar hij niet haha..hij had genoeg aan 1 klein tasje (die niet eens vol zat :).
Om 4:00 begon de busreis naar Takoradi die in totaal 6 uur duurde (het kostte maar 8,50 cedi ongeveer gelijk aan 6,50 euro! Goedkoop he?). Vanaf daar namen we de taxi om naar Butre te rijden. Een taxi klinkt luxe, maar dat was het niet :) We hebben bijna de hele tijd over een zandweg gereden, met als gevolg een rode stofwolk waar we bijna niet in konden ademen! Maargoed het was het echt waard, want de baai en de Hide-out-lodge waren zooooo mooi!! Vooral het regenwoud, de rivier en het dorpje op het strand waren te mooi! Zeker vanaf de heuvel, waar Fort Batenstein op gebouwd is door de NL'ers(!!), hadden we en super uitzicht! We keken aan de ene kant uit op een groot en heel groen regenwoud waar een rivier doorheen stroomt en aan de andere kant het strand, de zee, het dorpje en alle vissersbootjes.

Wat we allemaal gedaan hebben? Dat is in 1 woord samen te vatten: gerelaxed :)
We schaamden ons wel een beetje hoor! We gaan werken in een ontwikkelingsland en zoeken daar het beste plekje op om vervolgens met alle andere blanken een beetje te chillen (gelukkig duurde het maar 5 dagen haha).
We hebben nog wel een ander kustplaatsje (Busua) bezocht! Wat heel toeristisch was vergeleken met Butre! Het leek daar meer op Spanje dan op Ghana! Verder zijn we ook nog op krokodillenjacht geweest! :) Maar jammergenoeg was er geen krokodil te bekennen in het riviertje waar we roeiend overheen vaarden (zwaar!). Roeien was misschien zwaar, maar het was niks vergeleken met het zware werk dat de vissers daar elke dag deden. Ze gaan met de boot over de hoge golven de zee op en op het strand houden alle mannen/jongens het net vast. Als het hele net uitgehangen is, gaan ze het binnen halen..en dan ligt er opeens heel veel vis op het strand. Alle vrouwen duiken daar gelijk op af en sorteren de vis, die direct weer wordt verkocht aan de eigenaar van onze lodge of andere!
Ook zijn we veel in de zee geweest! De zee is hier trouwens super krachtig! De golven zijn heel hoog en als je even een moment niet oplet of op de verkeerde plaats staat, zit je onder een golf en kom je 5 meter verder weer boven, met je bikini op je enkels :P
'S-ochtends liepen we vaak naar een dorpje vlakbij ons resort om daar wat eten te halen, zoals brood, een papje, bananen of ananas! Erg mooi om te zien hoe de mensen in zo'n klein dorpje met elkaar leven. Ze verkopen allemaal een bepaald soort etenswaar of materiaal en verkopen dit dagelijks aan elkaar om vervolgens weer bij de ander eten/spullen te kopen (waarom zou je het tegen geld ruilen? :). De mensen uit het dorpje vonden de obruni's erg interressant en vroegen veel om geld en kerstcadeautjes.. Het blijft wel moeilijk om daar goed op te reageren zonder je schuldig te voelen.. We hebben een keer een overgebleven zakje met maispap gegeven aan een klein jongetje uit het dorpje en als je dat blije, verraste gezichtje ziet zou je dat eigenlijk aan iedereen willen geven!

Het voelde eigenlijk als een korte vakantie waarnaar we nu weer 'thuis' zijn en back in business! Het wordt echt steeds leuker in het weeshuis, omdat je de kinderen steeds beter leert kennen! Ze zijn zo lief! (zal zo'n klein babytje in de koffer passen? :) Ook de wat grotere kinderen! We gaan elke dag met ze voetballen (warm!), tekenen of tafelvoetballen..vinden ze echt leuk! We hebben ze ook een spelletje geleerd waarbij ze allemaal een fles met water krijgen en die van de ander moeten opschoppen. En nu vraagt 1 jongetje elke ochtend: 'Bottle!? Water!?' Zo grappig.. De kinderen zijn trouwens echt niet gewend om samen spelletjes te spelen! Dan merk je pas hoe ze eigenlijk aan hun lot worden overgelaten en weinig gezamenlijke dingen doen.. en dus gewoon niet weten hoe ze samen moeten spelen. Een simpel spelletjes zoals voetbal lukt eigenlijk al niet, want nadat we teams en goals hebben gemaakt gaan we beginnen en zijn ze alweer vergeten dat ze in een team spelen en schieten ze gewoon op elk goal en naar elke speler haha.. Maargoed uiteindelijk gaat het erom dat ze bezig zijn en plezier hebben en dat lukt wel :)

Vrijdag nemen we samen met alle vrijwilligers (USA/Zweden) de kinderen mee naar de zoo (voor de eentalige onder ons: de dierentuin!;) We zijn erg benieuwd hoe dat gaat worden! Voor de kinderen zal het waarschijnlijk een hele belevenis zijn aangezien ze bijna nooit buiten de muren van het gebouw komen! Hopelijk hebben we genoeg rolstoelen, want het is voor de gehandicapten ook heel leuk om er even uit te zijn! Wel rot dat de kindjes met waterhoofden, verlamming enz. niet mee kunnen :( Ze liggen zo uitzichtloos hun dagen uit te liggen..Blijft moeilijk om te zien..

Volgende week een nieuw verslag met de verhalen over de dierentuin en de andere belevenissen! Bedankt trouwens allemaal voor jullie lieve berichtjes, vinden we erg leuk!

Liefs & nieuwjaarszoenen xxx van ons!

PS. Na een paar uur achter de pc gezeten te hebben en 15 cedi armer is het gelukt om de foto's terug te halen!! :) Voor nu staan er 10 foto's bij ons vorige bericht! Als ons account vergroot is, zullen we er dit weekend nog meer foto's opzetten (van het weeshuis en Butre Beach!)!

• 08 Januari 2009 - 20:02

whoei!!!!!!!!!

• 08 Januari 2009 - 20:37

Iris:

He Car en Sab!
    Wat onwijs leuk om jullie verhalen elke keer te lezen! :)
    Heel veel plezier en succes nog daar! Hoop dat het leuk is in de dierentuin, we lezen het volgende week! ;)
    Jullie btw ook nog een gelukkig nieuw jaar!
    Kus Iris

• 08 Januari 2009 - 20:53

Jan En Jeannet:

Hallo Carla en Sabrina
    Wij willen jullie veel suc6 wensen in Chana!Wij zijn n.l.er ook in 20007 geweest.Omdat onze dochter Monique er toen d'r afstudeer pr.deed in 'n ziekenhuis in Bericum.Leuk dat jullie ouders er aan komen!!!
    Veel plezier met elkaar!!
    Gr. Jan en Jeannet Groenewegen.

• 08 Januari 2009 - 21:00

Nanda:

En ik de laatste....yeahhhh!!! Maar..last but not least:)

Dikke kusss en big hug voor jullie meiden! :)Liefs Nan

• 08 Januari 2009 - 21:21

Evie:

Eey meiden! Wat een mooi verhaal weer! Jullie natuurlijk ook een HAPPY 2009 he! Jullie hebben iig een indrukwekkend begin :D Heel veel plezier in de dierentuin en succes met werken! Geniet van de warmte, want hier is het zo koud dat iedereen aan het schaatsen is op NATUURijs aah!
    Liefs en xxx voor jullie!

• 08 Januari 2009 - 21:40

Joke:

hoi car en sab
    Mooie foto's.Je kunt goed zien dat het bij jullie lekker WARM is.Ik heb vanmiddag met je moeder geschaatst bij -2 graden echt winter.Veel plezier in de ZOO.
    groetjes joke.

• 08 Januari 2009 - 23:03

Melissa:

Ha meiden,

Leuk om de foto's te zien. Wat een schattige/lieve kinderen zeg!! Kan begrijpen dat je ze zo zou willen meenemen.
    Veel plezier in de dierentuin!!

xxx

• 09 Januari 2009 - 08:50

Esther:

volgens mij zag ik daartussen ook een foto met sab met vlechtjes! leuk! en wat een lieve kinderen :) maar kan begrijpen dat het zwaar voor jullie is om die gehandicapte kinderen zo te zien. Hopelijk lukt het ook om de foto's van Nieuwjaar te laten zien, kunnen jullie ons jaloers!

• 09 Januari 2009 - 18:31

Jan En Mieke:

Hallo meiden
    Heel leuk om elke keer weer een nieuw verslag te krijgen.Wat een heel ander leven daar met de kinderen.Jullie denken zeker vaak aan je eigen nichtjes en neefjes !!
    Fijn dat jullie naast je werk ook zo genieten en wat van de omgeving zien
    Veel plezier met de kids in de dierentuin en het allerbeste toegewenst van Jan en Mieke.

• 09 Januari 2009 - 20:28

Hanan:

Heej lieverds!!

Veel plezier en tot skypes:-)

• 12 Januari 2009 - 11:48

Arjan En Marianne :

Hoi meiden

Zo weer ff bijgelezen jullie hebben het leuk daar zo te lezen. Mooie foto's joh het geeft echt een beeld hoe het daar is.

Nou de groetjes maar weer vanuit een ijskoud de lier

Arjan marianne Mart Rob en Aline