Ma adwo! Mepe Ghana papaapa! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sabrina en Carla Werf - WaarBenJij.nu Ma adwo! Mepe Ghana papaapa! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sabrina en Carla Werf - WaarBenJij.nu

Ma adwo! Mepe Ghana papaapa!

Door: Carla en Sabrina

Blijf op de hoogte en volg Sabrina en Carla

19 December 2008 | Ghana, Kumasi

(Lees: Good evening! We like Ghana very much!)

We zijn er!!! Na een lange reis zijn we dinsdag om 13:00 aangekomen in Kumasi! Het begon allemaal toen we na ongeveer 7 uur vliegen in Accra landden en opgewacht werden door Yao van GoodWorkghana(GWG)! Vanuit daar zijn we gelijk doorgereden naar Kumasi, wat nog 6 uur rijden was! We zouden eigenlijk ergens overnachten, maar dat was voor Yao niet handig dus we zijn direct doorgereden. Onderweg hebben we een lekker ontbijtje gehad aan de mooie kust van Cape Coast, waardoor we er weer even tegen aan konden!
Tijdens het autoritje konden we al veel van het land zien. Het is zo anders als in Nederland! Sommige mensen beginnen om half 3 's-nachts al met het opzetten van hun kraampjes en de rest van de dag is bijna iedereen buiten. Overal verkopen ze spullen en er zijn niet echt winkels. En het is vooral ook heel warm! Maar wel veel beter als in Nederland :)!

Het compound van GWG is best groot en naast de vrijwilligers wonen er ook een gezin, een priester en familie van de moeder van Yao. Zij kookt ook elke dag Ghanese gerechten voor ons. Echt zo lekker! We eten samen met alle vrijwilligers en Marlieke en Yao 3x op een dag waarvan 2x warm en 's-ochtends brood.

Woensdag begon de introductieweek en kregen we Twi-les van Marlieke (GWG). Dit is de taal van de Ashanti's (Kumasi ligt in het Ashanti-gebied) en best moeilijk om te leren, omdat het zo anders is als het Nederlands. Gelukkig spreken ze hier goed Engels, maar ze vinden het heel leuk als je Twi's praat.

Donderdag zijn we samen met een jongen van hier de stad ingegaan om twee musea te bezoeken en de stad een beetje te verkennen. En pff dat is echt nodig, want het is zo druk en chaotisch dat je wel goed moet weten waar je heen moet. Vooral als je met de trotro reist. Dat is een soort bus waar iedereen overal en nergens kan instappen en bijna alle busjes puilen uit van de mensen. Best grappig alleen niet voor Sab met der claustrofobie, dus die probeert elke x een goed plekje te krijgen.

Vandaag zijn we wezen jamben in het cultureel centrum van Kumasi. We kregen les in het openluchttheater! Het was echt leuk om een x te doen! Jammergenoeg zijn we zijn niet zo muzikaal aangelegd als Afrikanen, dus we bakten er niet zo veel van :) Morgen en overmorgen gaan we nog naar de Central Market (grootste markt van West-Afrika) en naar kerk (dienst van 4 uur:)

A.s maandag gaat het echte werk beginnen! Dan gaat Marlieke met ons mee naar het weeshuis 'New Life Home' en worden we voorgesteld aan de priester en aan de kindjes in het weeshuis. Het schijnt dat ze echt super enthousiast zijn als ze vrijwilligsters zien, dus we zijn benieuwd! We verblijven daar vanaf maandag doordeweeks en in het weekend gaan we terug naar het GWG-compound.
Het liefst zouden we vandaag al gaan, maar het is ook wel goed om eerst te acclimatiseren.

En nu zitten we op de veranda met een temperatuurtje van 30 graden, dus ik denk dat we het nog wel even volhouden hier :)

Bedankt voor alle leuke reacties! Tot snel!
Liefs Sabrina & Carla xxx

Ps. we hebben trouwens allebei een nieuw telefoonnummer voor hier en gebruiken ons 'gewone' nummers voorlopig niet.
- Sabrina: 00233-241014713
- Carla: 00233-241014714
We proberen de volgende x foto's te plaatsen, nu lukt het niet zo goed want de verbinding is langzaam.

• 19 December 2008 - 18:49

Erica En Jan:

Hoi Ladies...
    wat goed te lezen dat jullie er op zo'n mooie manier ontvangen zijn en wat voor een indruk het land en de mensen op jullie maakt... acclamatiseren is altijd goed zeker als je uit het koude kikkerlandje holland komt waar altijd alles zo goed geregeld is.. tja en het winkelen zullen jullie toch nu echt wel even moeten uitstellen...mijn aandelen van al die grote winkelketens had ik dan ook al verkocht toen ik hoorde dat jullie het land hier zouden verlaten:-)) en wat djembe spelen betreft...blijf oefenen en ga vooral genieten van het spel van die mensen daar ...het zit hun echt in het bloed en niemand hier speelt het zo mooi en vanuit het hart.. maandag lekker beginnen en de mensen en kinderen ontmoeten.. lijkt me een spannend en mooi moment...
    alvast een hele fijne tijd toegewenst
    liefs van ons xxx

• 19 December 2008 - 19:03

De Schoentjes:

Ha meiden,
    Helemaal super dat jullie goed aangekomen zijn.Wat een indrukken zoal in de eerste dagen.
    Benieuwd...hoe het ontvangst is a.s maandag en naar jullie foto's.Geniet lekker op jullie veranda van al het moois om jullie heen.We denken veel aan jullie(maar dat zien jullie wel aan Jim z'n dagverslagjes).Fijne kerstdagen in New Life Home....we zullen jullie missen.
    Dikke knuffels van ons allemaal en het ga jullie goed.

Gr.Karel,Fiona,Jimmy,Naomi en Mike.

• 19 December 2008 - 19:11

Michelle:

Hoi Sabrina (en zus),

Oh, wat heerlijk om jullie berichtje te lezen. En zo herkenbaar, dat ik er ook weer naar verlang om terug te zijn. Ik ga jullie van het begin tot eind volgen hoor. Geniet er maar lekker van.

Liefs Michelle (MKD)

• 19 December 2008 - 19:14

Esther:

Heey meiden,

zo jullie hebben het goed naar jullie zin hoor ik al! Geniet er maar goed van :D en dan maandag voor het eerst gaan werken! spannend hoor..

succes en benieuwd naar je volgende verhalen en foto's natuurlijk!

• 19 December 2008 - 19:28

Annemiek:

Car en Sab!!!

Eindelijk een berichtje, was al zooooo benieuwd of jullie goed waren aangenkomen en of t eten een beetje te doen was;)

Erg leuk verhaal om te lezen.. al veel ondernomen!!en maandag lekker naar t weeshuis!

Geniet er lekker van!!Ik kijk al uit naar de foto's!!!!

hele dikke kusss

• 19 December 2008 - 20:47

Nan:

Hey lieve meiden!
    Echt leuk om te lezen wat jullie al hebben gedaan deze week! Een goede aanvulling op de smsjes:) Geniet nog lekker van het weekend, en alvast veel succes maandag!!

Liefs en *huggiej* Nan!

• 20 December 2008 - 11:35

Evelien:

Heey meiden!
    Ik zat toevallig gister aan jullie te denken.. zouden ze goed aangekomen zijn en de weeskindjes al gezien hebben? Maar jullie zijn al lekker aan het 'inburgeren' zo te lezen :D Leuke dingen hebben jullie al gedaan! Heel veel plezier weer de komende dagen en veel succes maandag!
    Liefs uit het koude Den Haag xx

• 21 December 2008 - 09:29

Joke:

hoi sab en car fijn dat jullie reis goed verlopen is.Zo te lezen hebben jullie het gelukkig naar jullie zin.leuk taaltje ma adwo(hopelijk is het avond).Gezellige kerst en tot mails,groetjes uit ned.

• 22 December 2008 - 10:40

Iwan:

He carla en zus, mooi dat jullie goed zijn aangekomen, wen maar snel en keep up the good work!! Hou ons maar op de hoogte van je verblijf. XX

• 22 December 2008 - 15:11

Ineke Buijinck:

Hoi Car!
    als ik je verhaal lees het lijkt wel of je er al weken zit!!
    Fijn dat de eerste indrukken zo goed zijn.
    Geniet!
    Liefs Ien en Peet

• 22 December 2008 - 15:12

Désirée:

hé meiden

wat een verhaal zeg! Al zoveel gedaan en gezien! Ik krijg gewoon zin om toch maar weer eens naar Afrika te gaan. Ik hoop dat het vandaag (maandag) goed verlopen is en dat de kindjes inderdaad zo blij waren jullie te zien. Carla je moet de groeten van Nelis en Dennis hebben, ze lezen wel jullie berichten maar het zelf tikken...je weet het.
    groetjes Dees

• 22 December 2008 - 21:38

De Schullies:

Hoi Meiden
    Zo te lezen gaat alles goed met jullie.Het wennen aan die 30 graden zal niet echt moeilijk zijn!Koelt het s'nachts nog erg af? We zijn benieuwt naar de foto's en hoe het vandaag in het weeshuis was.
    Hier alles goed, Mike en Naomi hebben een nachtje hier geslapen en dat was gezellig.Sanne heeft van de week voor t eerst de pop op de gang gezet, de pop luisterde niet,hi,hi.
    Fijne kerst dagen daar,we zullen jullie missen.
    dikke knuffel,Sanne,Lisa,Ronald en Miranda

• 23 December 2008 - 19:58

Marije:

Heeej wijffie..
    Mooi verhaal...zitten Nan, An en ik lekker te Skypen haha en jij bent er niet:)

We faxen!
    x

• 24 December 2008 - 12:11

Spongebob:

Hoi Carla en Sab

Fijn om te lezen dat jullie het goed naar het zin hebben. Hoe zijn de eerste dagen in het weeshuis gegaan? Ben benieuwd naar de foto's. Heb nog wel een vraagje over het tekeningenarchief...nee hoor, geintje!! Veel plezier en vergeet de kerstboom op de veranda niet water te geven want bij die temparaturen heeft die dat nodig. Fijne feestdagen.
    groetjes

• 24 December 2008 - 14:02

Naomi:

moelek praaten is het
    in Ghana he
    meiden is het leuk daar?
    het gaat zeker wel goed
    gaat het goed met de kinderen?

groetjes naomi!!!

• 24 December 2008 - 14:51

Jimmy:

sabrina en carla.
    het was leuk de laatste
    dagen.
    in het eerste toernooi werd ik eerste!!!! iedereen vloog uit de pan.
    maar niet het echte team.
    we werde ingedeeld.
    ik was de lawinepijl.
    ja die schiete snel in
    het doel.
    en daarna snel een hamburger eten.
    want ik ging bij nick
    logeren we gingen naar hoek van holland daar was een ijshelling.
    daar kon je van afglijden met een band.
    daarna gingen we naar huis en toen ging ik en nick een rondje om de heenweg doen en daarna in bed een knuffelgevecht.toen werd nick ze moeder een beetje boos.
    de volgende dag gingen
    we naar scheveningen
    naar de vuurwerk show
    op de pier maar we hoorde dat de vuurwerk show niet doorging dat was pech helemaal voor niks naar scheveningen
    maar we gingen naar een patat kraam.
    en ik werd terug gebracht
    en de volgende morgen had
    ik een toernooi met het
    echte team toen werde we
    derde van de vier want velo kwam niet opdagen
    dus we hebben mazzel gehad anders waren we laatste en we hadden na het toernooi kerst eten
    dat was lekker

groetjes jimmy

• 25 December 2008 - 12:23

Mevr. Blijser:

Lieve Sabrina, de hartelijke groetjes van mevr. Blijser. Ik heb gelezen bij mijn dochter op de computer hoe het met jou en je zus gaat. Ik vind het heel fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt!
    Ik ben benieuwd naar je verhalen uit het weeshuis!
    Groetjes van mevr. Blijser en haar dochter Sonja.

• 25 December 2008 - 13:41

Roel:

Hoi Carla en zus,

Klinkt goed zeg! Hoop dat het "echte werk" ook goed bevalt.
    Hoe is het om Kerst te vieren(?)bij een temperatuur van 30 graden? Sowieso lekker warm! Hier is het koud en guur.
    Veel succes en plezier verder.

Hartelijke groeten,
    Roel

• 25 December 2008 - 15:14

Marianne En Arjan:

Hoi Carla en Sabrina

Ik hoorde dat jullie vertrokken zijn naar Ghana en wil jullie even veel succes wensen met het werk daar.

En natuurlijk fijne kerstdagen!!!

Groetjes marianne arjan en de kids

• 29 December 2008 - 07:27

Tineke:

Hallo Carla en Sabrina,
    Wat een belevenis. In zo'n korte tijd al zoveel indrukken opgedaan! Het is fijn te horen dat jullie het erg naar jullie zin hebben. Ik hoop dat wij jullie nog wel kunnen verstaan als jullie terug zijn in Nederland. Dus blijf oefenen om Nederlands te praten (hahaha).
    Gaat het met jullie gezondheid ook goed?
    Wat een goed idee om het nieuwe weeshuis te steunen met de beschikbare middelen die jullie hebben. Ik ben reuze benieuwd naar de foto's. Wacht rustig af.
    Te laat voor de kerstgroeten maar alvast de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en heel veel gezondheid.