BOUWvrouwen!! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sabrina en Carla Werf - WaarBenJij.nu BOUWvrouwen!! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sabrina en Carla Werf - WaarBenJij.nu

BOUWvrouwen!!

Door: Carla en Sabrina

Blijf op de hoogte en volg Sabrina en Carla

03 Februari 2009 | Ghana, Kumasi

Hoi lieve mensen!
Hoe gaat met jullie? Nog steeds zo koud? Wij moeten ons langzamerhand ook een beetje gaan voorbereiden op de kou, want over iets meer dan twee weekjes vliegen we al weer terug! Alleen willen we daar liever nog even niet aan denken :)
Verder alles goed hier! In ons vorige bericht schreven we dat maandag de kinderen bij het nieuwe daycare in Kokobeng zouden komen, maar dit is helaas nog een weekje uitgesteld! Aan de ene kant maar goed ook, want er moe(s)t nog heel veel gedaan worden! De afgelopen week zijn we dus samen met de andere twee vrijwilligers (Lotte en Ide) echte BOUWvrouwen geweest :) We hebben echt van alles gedaan: bedjes gewaxt, vloeren gescheurd en gelakt, stoeltjes geverfd, spullen versjouwd, schoongemaakt enz. enz. Gelukkig waren we met z’n vieren en dan gaat alles heel snel!
En wat was het warmmmmmmmm deze week! Vooral voor ons als bouwvrouwen! :) Kijk liggend aan een zwembad is de temperatuur uitstekend, maar je moet je vooral niet inspannen! En aangezien we dat de hele week vanaf 8 uur ‘s-ochtends tot ‘s-middags 5 uur hebben gedaan betekende dat veel zweet op plekken waarvan je niet wist dat je daar kon zweten :) Maar je hoort (of naja leest) ons niet klagen, want we vinden het super om te zien hoe alles steeds meer opknapt en echt op een daycare gaat lijken! En morgen is dan het zover! Want dan komen de eerste 10 kinderen van 2/3 jaar! We zijn zo benieuwd hoe dat gaat! Afgelopen week kwamen er 2 kindjes langs om de uniformen op te meten en toen moesten ze huilen, omdat ze bang waren voor ons..de blanken (mooie rascisten :). Dus misschien hebben we straks 10 huilende kindjes..
Er zijn 2 Ghaneze vrouwen uit Kokobeng aangenomen om de daycare runnen en het is de bedoeling dat wij hen helpen. Alleen hebben zij een hele andere opvatting over de manier waarop je met kleuters omgaat.. ze hebben het er steeds over dat ze de kinderen willen gaan lesgeven (!?). Terwijl we blij moeten wezen als we ze kunnen leren gewoon op het potje te plassen haha! Laat staan dat je ze al les gaat geven! Hopelijk gaan ze dat de komende weken ook inzien :)
En wat ook zo grappig was.. Ide had allerlei speelgoed uit Nederland meegenomen, waaronder een iglotentje. Toen we die neergezet hadden kwamen allebei de leidsters in de daycare en die snapten totaal niet waarom het tentje er stond, dus ze vroegen: is dat een plek voor jullie?? Haha! Gekke mensen :) Toen we uitgelegd hadden dat kinderen het leuk vinden om in een huisje/tentje te spelen gingen ze er maar zelf inzitten :) Het speelgoed/kinderkleding dat wij meegenomen hebben (met dank aan jullie!) komt ook heel goed van pas! Sommige dingen liggen al klaar om morgen te gebruiken en de (zelfgebreide) knuffels liggen in de bedjes!
We zitten nu trouwens op een pc van het Rexmar Hotel..het hotel waar onze ouders verblijven. We hebben heel het weekend echt leuke dingen met ze gedaan! Het is zo snel gegaan! We hebben ze vandaag alle plekken laten zien waar we verblijven en het weeshuis waar we gewerkt hebben. Ze vonden het super leuk om te zien, maar ook wel heftig. Vooral het weeshuis vonden ze erg indrukwekkend. Waarschijnlijk door alle gehandicapte kinderen en de manier waarop de kinderen direct al je aandacht willen. Het aparte is dat wij daar eigenlijk al helemaal aan gewend zijn geraakt in zo’n korte tijd. Het verblijf bij de priesters (waar we de eerste maand verbleven) vonden ze super gezellig! De priesters nodigden ze gelijk uit om te blijven eten en er werd speciaal spaghetti klaar gemaakt. Ze zijn zo gastvrij. Iedereen is hun sister/brother en wordt gelijk omhelsd!
Zaterdag zijn we trouwens met onze ouders naar de Central Market geweest. Nou dat vond Dirk maar een ongeordend zootje haha! Het is ook 1 grote chaos, maar dat heeft ook z’n charme. Maargoed mannen houden sowieso niet van winkelen en al helemaal niet met 3 vrouwen, 35 graden die tussen 10000 verschillende stoffen moeten kiezen :)
Vandaag zijn we ook gelijk naar het GoodWorkGhanacompound geweest en daar heeft Greet gelijk geregeld dat haar gekochte stof tot een rok wordt gemaakt :) En wij trouwens ook haha. Het Ghana-winkelen is btw veel leuker dan Holland-shoppen! We kunnen alles precies op maat laten maken en zijn de enige op de wereld met die kleren! :)
We gaan vanavond alweer terug naar ons compound, zodat we morgenochtend met Yao mee kunnen rijden naar Kokobeng. Best jammer, want we vonden het super leuk om met Dirk en Greet in Kumasi te zijn. Gelukkig komen ze woensdag nog een dagje naar Kokobeng! En dan gaan we ze mooi even aan het werk zetten, want ze moeten natuurlijk ook hun steentje bijdragen :) haha neehoor jokie! Donderdag vliegen ze trouwens weer terug naar Nederland..
Tot volgende week!
Dikke x ons
ps: Wat we in het bericht vergeten waren te schrijven is dat we tot nu toe 2200 cedi hebben uitgegeven aan de inrichting (keukengerei, bedjes etc.) van de daycare! Dat is ongeveer gelijk aan 1500 euro, dus we hebben nog genoeg over voor nog meer :) We houden jullie op de hoogte!

• 03 Februari 2009 - 07:55

John Carina :

Hé meiden, leuk steeds om te lezen. Enne je vader niet zo plagen hoor. Het lijkt me zo onwijs dankbaaar werk, al is het ook best zwaar. Groetjes van ons aan jullie allemaal x

• 03 Februari 2009 - 08:09

Marije:

Hej meiden,

Leuk hoor om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Geniet er inderdaad nog maar even van, want voor je het weet zit je weer in het standaard Nederlandse leventje..
    Komen er nog een paar bouwvrouwfoto's bij? Wat het is leuk zo'n verhaaltje..maar we willen natuurlijk wel bewijs:P

Kus Marije

• 03 Februari 2009 - 08:50

Fiona:

Haai meiden,
    Ik lees met veel plezier jullie verhalen ..... jullie schrijven het zo puur dat je bijna het idee hebt dat je zelf in Ghana bent(jammer genoeg niet).Nog een paar weekjes en dan komen weer naar het koude kikkerlandje,konden jullie de tijd maar ff stil zetten denk ik....want het is echt dankbaar en voldaan werk wat jullie verrichten.Ik, maar de kinderen vooral, zien er erg naar uit om jullie weer echt te mogen zien(vooral met jullie mooie haren).Het ga jullie goed,veel plezier...en een dikke knuffel van ons,ook voor Dick en Greet.
    Groetjes van :Fiona&Karel en de kids.

• 03 Februari 2009 - 12:45

Ineke En Peter:

Hoi meiden!

Mooie verhalen weer, geniet van de laatste weken! Car, we zullen wel blij zijn om je weer hier weer te hebben hoor...!!
    Liefs Ineke

• 03 Februari 2009 - 12:58

Luuk:

Hey hallo!

Leuk bericht weer hoor! En ook bedankt voor t leuke kaartje ;) ... Gaan jullie ook Afrikaans praten als jullie weer in Nederland zijn? :P .. Twee weekjes en dan al weer naar huis! Het gaat snel allemaal he! als jullie terugkomen zijn jullie in ieder geval alvast goed voorgebruind voor een hete zomer in nederland! ;) .. Veel plezier nog en tot snel !!!!

• 03 Februari 2009 - 14:13

Jan:

heee siters... (om de stijl dus maar te handhaven...
    een heel mooi verslag weer van jullie oh zo avontuurlijke trip daar... tja en als man kan ik natuurlijk heel goed begrijpen hoe Dirk zich daar gevoeld heeft tussen al die lapjes stof en dat bij 35 graden....hebben ze er geen automarkt voor Dirk??? of beter scootertjes???:-))
    maar het belangrijkste is natuurlijk dat jullie zo veel betekenen kunnen voor die kinderen daar en dat jullie een stukje bijdragen aan een beter leven voor hen... na jullie hopelijk weer veel andere jeugdigen die het stokje van jullie overnemen en er voor die kinderen willen zijn...

geniet deze komende weken nog maar volop van jullie goede werk daar

lieve groetjes Erica en Jan

• 03 Februari 2009 - 15:03

Esther:

Jemig wat hebben jullie veel gedaan! klinkt goed al die verhalen. En over 2 weken alweer terug, nou werd ook wel weer hoog tijd ook hoor :)

enne je weet wat onze wereldwijde held (Bob the Builder alias Obama) zegt: can we build it? Yes We Can!

• 03 Februari 2009 - 17:19

Eva:

Hallo Carla en Sabrina,
    Het is zo goed om jullie enthousiasme te proeven. Jullie moeten ook de hartelijke groeten van Oma uit Maasland hebben. Ze heeft de vorige mail met al die kleine lettertjes extra aangevraagd, dus nu krijgt ze deze ook weer. We hopen, dat jullie de laatste weekjes ook nog veel goeds kunnen doen voor de kindertjes daar en kijken uit naar jullie, in levende lijve en gezond terug in het nu wat besneeuwde kikkerlandje. Geef die kindjes daar maar een dikke knuffel van ons allemaal.
    Groetjes
    Hans en Eva

• 03 Februari 2009 - 18:23

Henry En Carolien:

Ja Carla en Sabrina, nog maar 2 weken en dan weer terug. Ik moet eerlijk zeggen dat wij veel bewondering voor jullie hebben en dat jullie goed bezig zijn. Succes de laatste weken. Grtjes

• 04 Februari 2009 - 13:59

Iris:

Hey meiden!
    Leuk om nog steeds jullie verhalen en foto's te zien! :)
    Geniet nog maar even daar want het zal wel voorbij vliegen!
    Succes de laatste weken en tot snel!
    Kus Iris

• 04 Februari 2009 - 17:56

Nanda:

Heyy bouwvrouwtjes! Leuk om weer te lezen wat jullie meemaken + de bijbehorende foto's! Fijn dat jullie zo van de komst van Dirk & Greet hebben genoten! Wens ze maar een goede vlucht terug van me...

Liefs en dikke kus Nanda

• 06 Februari 2009 - 09:30

Mevr. Blijser:

Hallo Sabrina, ik ben weer bij mijn dochter en die heeft alle foto's op een cd gezet zodat ik ze op de televisie heb gezien. Wat zul je veel mooie ervaringen hebben opgedaan! Alle berichten van jou en je zus heeft Sonja uitgeprint zodat ik alles op mijn gemak ga lezen. Ik wens je alvast een hele fijne terugreis en hoop dat je me al je verhalen een komt vertellen.
    Hartelijke groeten van mevr. Blijser en dochter